Probeer indien mogelijk de hulp van een Oekraïens sprekende professional of tolk in te schakelen.

Dat verlaagt de drempel en maakt het makkelijker om het gesprek aan te gaan. Wellicht heeft de gemeente die al in dienst of ingehuurd. Daarnaast kan een huisarts of zorgverlener ook gebruik maken van een landelijk pool van Oekraïense tolken voor de zorg (zie ).

Via de site Zo schakelt u een tolk in kun je ook tolken vinden. Voor zorgverleners worden de kosten voor de inzet van tolken vergoed door de verzekering.

Op de hoogte blijven over psychosociale hulp in de opvang?

Het LOOP verstuurt maandelijks een nieuwsbrief met daarin belangrijke onderwerpen die spelen op het gebied van psychosociale hulpverlening (PSH). Zo lichten we elke nieuwsbrief een vraag uit die binnen is gekomen via de helpdesk en welk advies we daarin hebben gegeven. Ook delen wij regelmatig ‘good practices‘. Dit zijn succesvolle initiatieven uit de praktijk. 

Daarnaast kondigen wij belangrijk nieuws aan, zoals nieuwe webinars, werkbezoeken, nieuwe informatie en tips voor het organiseren van de opvang op alle (leef)gebieden voor ontheemden uit Oekraïne.

Volg ons op LinkedIn voor meer nieuws en nieuwe updates. 

Aanmelden nieuwsbrief