stap 4: sociale kaart inventariseren

Inventariseer welke ondersteuning en zorg er al is: welke partijen bieden al PSH aan ontheemden en vergelijkbare groepen en wat doen jullie zelf al?

Naast uitleg waarom het belangrijk is om zicht op de sociale kaart te hebben, kun je hieronder ook een checklist vinden die je kunt gebruiken om te checken welk aanbod er in jullie regio is. 

‘Als je gaat koken, moet je ook niet meteen boodschappen gaan doen. Dan kijk je eerst wat je nog in de koelkast hebt liggen,’ zei iemand eens toen we het hadden over het regelen van de nodige psychosociale hulp.

En inderdaad: als je dankzij de inventarisatie van behoeften (stap 3) weet welke ondersteuning en zorg nodig zijn voor de ontheemden, doe je er verstandig aan eerst te kijken welke PSH al goed geregeld is op en rond je locatie, in je gemeente of in je regio, voordat je gaat inkopen. Zeker op regioniveau weet men vaak niet goed van elkaar wat andere gemeenten al hebben georganiseerd. Als je al een goed lopend periodiek overleg (stap 1) hebt zullen er minder verrassingen zijn, maar vaak is er nog genoeg te ontdekken.

Bovendien gaat het niet alleen om wat er extra is geregeld voor Oekraïense ontheemden – zoals een buurthuis, laagdrempelige  interventies, Oekraïens sprekende psychologen of een zorglocatie – maar ook om de partijen in de reguliere hulp- en zorgverlening.

Zijn de contacten met de huisarts(en) goed? Is er een goede connectie met de ggz? Zijn ambtenaren van het sociaal wijkteam nauw betrokken? Weten we wat de gemeente(n) bied(t)(en) voor Oekraïners en voor vergelijkbare en kwetsbare doelgroepen (is het aanbod in het sociaal domein bekend)? Op dat soort vragen kan lang niet iedereen in en rond de opvang volmondig ja zeggen.

Om bovenstaande redenen is het goed een inventarisatie te doen van de sociale kaart. Om je daarbij te helpen hebben we een checklist opgesteld. Die vind je hieronder. 

Checklist inventarisatie van de sociale kaart

Met onderstaande checklist kun je het zorg- en ondersteuningsnetwerk voor ontheemden in Oekraïne in kaart brengen in en rond jouw locatie of gemeente of in je regio. Daarop staan de partijen die van belang zijn voor preventie van en oplossingen voor welzijnsproblemen van de Oekraïense ontheemden.

Als je weet met welke van deze partijen er al goede contacten zijn en met welke niet, krijg je een eerste beeld van waar jullie al sterk staan en waar nog versterking nodig is. Dat is een mooie opmaat voor een integrale benadering die aansluit bij de behoeften van Oekraïense ontheemden (zie stap 5, hierna).

De checklist bestaat uit zes onderdelen en is gebaseerd op het concept van positieve gezondheid van het Instituut voor Publieke Gezondheid. Voor alle onderdelen geldt dat het van belang is te kijken wie cultureel sensitief kan werken en ingericht is op het bieden van ondersteuning en zorg voor deze doelgroep of geïnteresseerd is om zich hier meer op in te richten. Dat kun je ook middels de checklist aangeven.

Checklist inventarisatie sociale kaart

Stap 1 van 7 - Lichaamsfuncties

1.1. Lichaamsfuncties: vink aan bij goed contact
Deze partijen bieden voornamelijk medische zorg en ondersteuning voor fysieke gezondheidsproblemen.
1.2. Vink aan bij goed contact met Oekraïners

Stap 1: Periodiek overleggen

Bespreek regelmatig met collega's wat er speelt op het gebied van mentaal welzijn op de opvang, hoe je daarbij kan helpen en wat je samen kan organiseren.

Stap 2: Standpunt bepalen

Formuleer met elkaar hoe je aankijkt tegen PSH: hoe denk je dat je kunt helpen, wat vind je belangrijk, wat heeft prioriteit ten opzichte van wat?

Stap 3: Behoeften inventariseren

Stel vast wat de behoeften aan zorg en ondersteuning zijn onder Oekraïense ontheemden en wat opvangpersoneel nodig heeft om bewoners te ondersteunen.

Stap 4: Sociale kaart inventariseren

Inventariseer welke ondersteuning en zorg er al is: welke partijen bieden al PSH aan ontheemden en vergelijkbare groepen en wat doen jullie zelf al?

Stap 5: Plan opstellen

Maak een plan vanuit de vorige twee stappen: wat ontbreekt nog, wat kan beter en hoe ga je daarvoor zorgen? Denk hierbij ook aan de bekostiging.

Menukaart

Op de menukaart PSH-versterking vind je allerlei uitgangspunten, suggesties en good practices.

Heb je na het lezen van deze stap nog steeds vragen?

Dan kun je het LOOP benaderen voor contactinformatie of om mee te denken. Je kunt het LOOP tijdens kantooruren bellen via 088 662 5816 of via de mail.

LoketOekrainepsh_emoji_satisfaction_meter

Laat weten wat je van ons denkt!

Het LOOP is al in zijn derde jaar. En we hebben nog steeds genoeg te doen. Maar we nemen niet voor lief dat we bestaan of dat onze dienstverlening aansluit op jullie behoeften.

We willen ons blijven ontwikkelen en inspelen op wat er speelt. Bovendien moeten we elk jaar weer bewijzen aan onze subsidieverstrekkers dat we bestaansrecht hebben. Daarom willen we je vragen mee te doen aan ons (inmiddels) jaarlijkse waarderingsonderzoek.

Je kunt dat doen door via onderstaande vragenlijst je mening te geven over onze dienstverlening en toegevoegde waarde. Veel dank alvast!