stap 1: periodiek overleggen

Bespreek regelmatig met collega’s wat er speelt op het gebied van mentaal welzijn op de opvang, hoe je elkaar daarbij kan helpen en wat je samen kan organiseren.

Hieronder kun je meer lezen over overleggen tussen locatiemanagers en projectleiders en hoe je andere stakeholders kunt betrekken. 

Overleg tussen locatiemanagers

Binnen één gemeente zijn vaak meerdere locaties waar meerdere locatiemanagers verantwoordelijk voor zijn. Het is waardevol als die elkaar met regelmaat spreken. Ook nuttig is het als de managers van de locaties in een regio elkaar periodiek spreken. Vaak worstelen zij met dezelfde issues maar hebben ze heel andere oplossingen daarvoor bedacht of heeft de een iets opgelost waar een ander nog niks voor heeft geregeld. Ook kunnen zij ervaringen en kennis uitwisselen over casuïstiek en eventueel afspraken maken om bewoners te verplaatsen, als iemand op de ene locatie beter past dan op de andere.

Suggesties voor invulling van regionaal locatiemanagersoverleg:

  1. Leden: alle locatiemanagers uit de regio of tenminste vanuit elke gemeente in de regio één locatiemanager, en de regionaal programmamanager (voorzitter).
  2. Frequentie: ca. eens per maand.
  3. Agenda:
    1. rondje langs de velden (wat speelt er, wat hebben we geprobeerd, wat werkte wel en niet)
    2. specifieke casuïstiek (voor welke bewoner(s) zoeken we hulp)
    3. conclusies en afspraken (welke lessen nemen we mee naar de locaties, wat pakken we samen op, voor welke issues hebben we onze gemeentelijke projectleiders nodig)

 

Andere stakeholders betrekken

Het is overigens raadzaam om bij de hierboven genoemde gemeentelijke en regionale overleggen regelmatig de vraag te stellen: hebben we alle relevante mensen aan tafel om een gedegen gesprek te hebben over PSH? En dat gaat over meer dan de vraag of alle locatiemanagers aan tafel zitten. Denk aan vertegenwoordigers van beleidsafdelingen, hulp- en zorgverleners en regionale lichamen, zoals de GGD en veiligheidsregio. Zij kunnen standaard deelnemen of met een lagere frequentie of als er voor hen relevante onderwerpen op de agenda staan. Een stakeholderinventarisatie kan hierbij helpen, waarin je in kaart brengt wie de relevante spelers in jullie speelveld zijn.

Overleg tussen projectleiders

Net zoals voor locatiemanagers geldt voor gemeentelijk projectleiders Oekraïne-opvang dat zij vaak met dezelfde issues worstelen maar heel andere oplossingen daarvoor hebben bedacht. Bovendien hebben projectleiders een positie om sommige issues aan te pakken waar locatiemanagers geen invloed op hebben. Daarom is het verstandig om in een regio ook als projectleiders elkaar periodiek te spreken: om van elkaar te leren en concrete issues op te pakken waar hun locaties beter van worden.

Suggesties voor invulling van regionaal projectleidersoverleg

  1. Leden: alle projectleiders uit de regio en de regionaal programmamanager (voorzitter).
  2. Frequentie: ca. eens per maand, telkens zo kort mogelijk na locatiemanagersoverleg. 
  3. Agenda: 
    1. rondje langs de velden (wat speelt er, wat hebben we geprobeerd, wat werkte wel en niet)
    2. issues van locatiemanagers (wat kwam uit het locatiemanagersoverleg)
    3. conclusies en afspraken (welke lessen nemen we mee naar onze gemeenten, wat pakken we samen op, waar hebben we ons regionaal samenwerkingsverband voor nodig)

 

Het antwoord op de laatste vraag van het laatste punt is iets waarmee de regionaal programmamanager aan de slag kan.

Voor het periodiek overleggen hebben wij ook een wegwijzer periodieke peilingen gemaakt. Hier staan meer tips in. 

Stap 1: Periodiek overleggen

Bespreek regelmatig met collega's wat er speelt op het gebied van mentaal welzijn op de opvang, hoe je daarbij kan helpen en wat je samen kan organiseren.

Stap 2: Standpunt bepalen

Formuleer met elkaar hoe je aankijkt tegen PSH: hoe denk je dat je kunt helpen, wat vind je belangrijk, wat heeft prioriteit ten opzichte van wat?

Stap 3: Behoeften inventariseren

Stel vast wat de behoeften aan zorg en ondersteuning zijn onder Oekraïense ontheemden en wat opvangpersoneel nodig heeft om bewoners te ondersteunen.

Stap 4: Sociale kaart inventariseren

Inventariseer welke ondersteuning en zorg er al is: welke partijen bieden al PSH aan ontheemden en vergelijkbare groepen en wat doen jullie zelf al?

Stap 5: Plan opstellen

Maak een plan vanuit de vorige twee stappen: wat ontbreekt nog, wat kan beter en hoe ga je daarvoor zorgen? Denk hierbij ook aan de bekostiging.

Menukaart

Op de menukaart PSH-versterking vind je allerlei uitgangspunten, suggesties en good practices.

Heb je na het lezen van deze stap nog steeds vragen?

Dan kun je het LOOP benaderen voor contactinformatie of om mee te denken. Je kunt het LOOP tijdens kantooruren bellen via 088 662 5816 of via de mail.

Op de hoogte blijven over psychosociale hulp in de opvang?

Het LOOP verstuurt maandelijks een nieuwsbrief met daarin belangrijke onderwerpen die spelen op het gebied van psychosociale hulpverlening (PSH). Zo lichten we elke nieuwsbrief een vraag uit die binnen is gekomen via de helpdesk en welk advies we daarin hebben gegeven. Ook delen wij regelmatig ‘good practices‘. Dit zijn succesvolle initiatieven uit de praktijk. 

Daarnaast kondigen wij belangrijk nieuws aan, zoals nieuwe webinars, werkbezoeken, nieuwe informatie en tips voor het organiseren van de opvang op alle (leef)gebieden voor ontheemden uit Oekraïne.

Volg ons op LinkedIn voor meer nieuws en nieuwe updates. 

Aanmelden nieuwsbrief