In de wegwijzer periodieke peilingen laten we je zien hoe je op een systematische manier in de gaten kunt houden hoe het gaat op een opvanglocatie.
Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat een opvanglocatie een veilige en prettige woon- en werkomgeving is voor zowel de bewoners als de medewerkers, en dit actief te blijven bevorderen.
In deze wegwijzer geven we een aantal suggesties om vast te stellen hoe het met de mensen op de opvanglocatie gaat. Om een vinger aan de pols te houden adviseren we om ze met enige regelmaat – bijvoorbeeld elke maand – periodieke peilingen uit te voeren en de uitkomsten ervan te bespreken in een multidisciplinair overleg (MDO).
Met de partners van het LOOP hebben we een checklist Psychosociale aandachtspunten voor opvanglocaties voor Oekraïense ontheemden samengesteld. Met behulp van die checklist kun je een inschatting maken van wat er voldoende of goed geregeld is op een opvanglocatie, en wat er nog mist of beter kan.
De checklist is bedoeld voor mensen die verantwoordelijkheid dragen voor een opvanglocatie. In de checklist worden vijf categorieën van psychosociale ondersteuning en zorg onderscheiden, namelijk: (1) basiszorg, (2) informatie, (3) praktische ondersteuning, (4) sociale en emotionele ondersteuning en (5) zorg bij gezondheidsklachten.
Als je de checklist online invult, heb je een goed beeld van waar je eventueel extra aandacht aan kunt besteden om de ontheemden op het psychosociale aspect zo goed mogelijk te ondersteunen. Bij elke vraag staan tips en uitleg.
NB: de checklist is een uitgebreid instrument en het is veel werk om die iedere maand langs te gaan. We raden aan om in ieder geval openstaande acties ter verbetering van de situatie structureel op te pakken en daar periodiek over te rapporteren. De checklist kan naar behoefte ingezet worden, bijvoorbeeld wanneer er wezenlijke veranderingen zijn ingevoerd, of wanneer de samenstelling van de groep op de locatie is veranderd.
Het is aan te raden de uitvoering van de interviews en focusgroepen, en de analyse en rapportage van alle ingezette tools te laten doen door een onafhankelijk persoon. Op die manier wordt gefaciliteerd dat bewoners en medewerkers eerlijk antwoord kunnen geven, en dat op basis daarvan vervolgens objectieve conclusies worden getrokken. Belangrijk hierbij is wel dat er gewerkt is aan een vertrouwensband tussen de opvangmedewerkers en de bewoners, zodat de bewoners weten dat er iets wordt gedaan met de antwoorden die zij geven. Zoek hiervoor altijd contact met de lokale GOR-procesleider.
Werken in een vluchtelingenopvang is geen sinecure. Het is vaak stressvol, er gebeuren onverwachte dingen, en veel mensen die het werk doen zijn er niet voor opgeleid. Zeker niet voor het omgaan met mensen die het psychisch zwaar hebben te midden van anderen die niet tot hun familie behoren met wie ze wel elke dag moeten samenwonen. Het is daarom belangrijk om ook goed te letten op het psychisch welzijn van mensen die werken in de opvang, of ze nu medewerker in dienst, ingehuurd of vrijwilliger zijn. Het is daarom belangrijk om periodiek te peilen hoe het met ze gaat.
In principe kun je dezelfde methoden gebruiken die je ook voor bewoners inzet, al heet de bewonersraad dan bijvoorbeeld teamoverleg. Specifiek gericht op psychosociale hulp hebben wij voor deze methode de volgende suggesties:
Het psychosociaal welzijn van mensen wordt sterk bepaald door de omgeving waar ze in verblijven, bijvoorbeeld door: de wijze waarop de opvang is ingericht, de toegang tot noodzakelijke diensten en goederen, de informatievoorziening, erkenning en emotionele steun die de omgeving biedt, de mogelijkheid tot zelfregie, en de mogelijkheden waarop mensen hun dag kunnen besteden. Om na te gaan of de omgeving als voldoende steunend wordt ervaren, kun je de bewoners in de opvang geregeld vragen naar hun ervaringen en hoe zij zich voelen.
Bewoners vragen naar hun ervaringen kan op verschillende manieren, die je eventueel naast elkaar kunt inzetten.
Dan kun je het LOOP benaderen voor contactinformatie of om mee te denken over welke hulp je kunt inschakelen in een specifieke situatie. Je kunt het LOOP tijdens kantooruren bellen via 088 662 5816 of via de mail.
In het volgende webinar gaan we van 15.30 tot 17.00 in op desillusie. Er lijkt nog geen einde aan de oorlog, en Oekraïense ontheemden kunnen voorlopig waarschijnlijk niet terugkeren. Veel mensen hebben hun toekomstperspectief verloren en ervaren een gevoel van desillusie. In dit webinar wordt ingegaan op dit gevoel van desillusie en hoe je ontheemden daarbij kunt ondersteunen.
Info@loketoekrainepsh.nl
088 662 5816
Het Loket Ontheemden Oekraïne PSH (LOOP) wordt gesubsideerd door het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
Het LOOP is al in zijn derde jaar. En we hebben nog steeds genoeg te doen. Maar we nemen niet voor lief dat we bestaan of dat onze dienstverlening aansluit op jullie behoeften.
We willen ons blijven ontwikkelen en inspelen op wat er speelt. Bovendien moeten we elk jaar weer bewijzen aan onze subsidieverstrekkers dat we bestaansrecht hebben. Daarom willen we je vragen mee te doen aan ons (inmiddels) jaarlijkse waarderingsonderzoek.
Je kunt dat doen door via onderstaande vragenlijst je mening te geven over onze dienstverlening en toegevoegde waarde. Veel dank alvast!