wachttijdoverbrugging

Introductie

De periode tussen het zoeken van hulp en de start van behandeling bij een psycholoog kan uitdagend zijn. Klachten kunnen in deze fase toenemen, terwijl passende zorg nog op zich laat wachten. Tegelijkertijd zijn er verschillende mogelijkheden om deze wachttijd te verlichten en het herstelproces alvast in gang te zetten. 

Deze pagina biedt een overzicht van initiatieven, interventies en hulpmiddelen die kunnen worden ingezet om Oekraïense ontheemden tijdens de wachttijd te ondersteunen. Het aanbod varieert van hulplijnen en laagdrempelige gesprekken tot psychosociale activiteiten en zelfhulp. De opties zijn gericht op het stabiliseren van klachten, het voorkomen van verergering en het versterken van veerkracht in deze periode.

Op deze pagina vind je een overzicht van de mogelijkheden. Ook voor medewerkers, hulpverleners en naasten is er informatie beschikbaar om mensen in deze periode goed te ondersteunen.

Voor meer informatie of vragen over onderstaande informatie kan je contact opnemen met de helpdesk via: info@loketoekrainepsh.nl of 088 662 5816. 

Laagdrempelige gesprekken op locatie

In Steenwijkerland voeren Oekraïense psychologen laagdrempelige gesprekken met ontheemden door letterlijk langs te lopen op opvanglocaties. Deze benadering zorgt voor vertrouwen, vroege signalering en voorkomt dat problemen escaleren. Door gewoon aanwezig te zijn, in gesprek te gaan in de eigen taal en subtiele signalen op te vangen, ontstaat een veilige basis. Deze praktijk laat zien hoe waardevol informele gesprekken zijn als preventieve steun: dichtbij, toegankelijk en menselijk — juist in de kwetsbare tussenruimte van wachten op hulp.

Hulplijnen

Hulplijnen bieden snelle, laagdrempelige steun bij emotionele of psychosociale problemen en helpen om tijdelijk verlichting te vinden of gevoelens van eenzaamheid te doorbreken.

Gesprekken

Gesprekken met professionals via online platforms (POH-GGZ, huisarts, coach), bieden ondersteuning tijdens de wachttijd en helpen stress te verlichten en emotionele steun te ontvangen.

Laagdrempelige ondersteuning

Laagdrempelige psychosociale ondersteuning (LPO) biedt praktische tools en informatie om veerkracht te versterken, om te gaan met trauma's en bevordert het algehele mentale welzijn.

Zelfhulp

Zelfhulp biedt laagdrempelige tools zoals meditatie en ademhalingsoefeningen via apps en online programma’s, waarmee je zelfstandig aan je mentale gezondheid kunt werken en steun kunt vinden.

Opvangmedewerkers en naasten

Als naaste kun je ontheemden ondersteunen tijdens de wachttijd door klachten te herkennen en steun te bieden. Hiervoor zijn verschillende trainingen te volgen die kunnen helpen.

Lotgenotencontact

Lotgenotencontact biedt (h)erkenning en verbondenheid, waardoor mensen zich minder alleen voelen. Het versterkt veerkracht en biedt emotionele steun door het delen van gelijkwaardige ervaringen.

Hulplijnen

Hulplijnen bieden directe, laagdrempelige ondersteuning bij emotionele en psychosociale problemen. Ze zijn een makkelijke manier om in contact te komen met een luisterend oor, wat kan helpen om tijdelijk steun te vinden of om gevoelens van isolatie te doorbreken.

  • Empatia Helpline: Bij de helpline werken Oekraïense psychologen voor een laagdrempelig gesprek in de eigen taal. Het telefoonnummer is +31 10 200 5088. Er kan ook bericht gestuurd worden via Whatsapp en Telegram.
  • MIND Korrelatie: je kunt chatten, bellen of mailen met een hulpverlener als je je zorgen maakt om de mentale gezondheid van iemand anders of als je zelf psychosociale problemen ervaart. De hulplijn is in het Nederlands of Engels.
  • Lifeline Ukraine: is de zelfmoordpreventielijn van Oekraïne. Ze zijn 24/7 bereikbaar via 7333 met een Oekraïens telefoonnummer. Ze hebben ook een online chat.
  • In je bol: supportlijn voor jongeren tussen de 16-27 jaar die behoefte hebben aan sociale en emotionele steun. De chat en telefoon is in het Engels.
  • Child hotline Ukraine: Voor kinderen onder de 18 jaar. 0 800 500 335 of 116 111, alleen bereikbaar met een Oekraïens telefoonnummer. Facebook Child Hotline Ukraine.
  • Slachtofferhulp: Slachtofferhulp biedt ondersteuning als iemand slachtoffer is geworden van een strafbaar feit. Dit doen ze door een luisterend oor te bieden, te helpen met het omgaan met stressklachten en te ondersteunen bij het strafproces.  Zij zijn ook bereikbaar in het Engels. Ze zijn bereikbaar op 0900-0101 of 088 – 746 00 00.
Gesprekken

Gesprekken met professionals kunnen helpen om gevoelens van onzekerheid en stress te verlichten tijdens de wachttijd naar professionele behandeling. Er zijn verschillende opties voor tijdelijke ondersteuning, van gesprekken met huisartsen of praktijkondersteuners tot online platforms waar in de eigen taal met psychologen gesproken kan worden. In tegenstelling tot de luisterlijnen zijn dit vaak geplande consulten. Deze gesprekken bieden een veilige ruimte om klachten te bespreken, tijdelijke oplossingen te vinden en emotionele steun te ontvangen. 

  • Huisarts/POH-GGZ: de POH-GGZ van de huisartsenpraktijk kan tijdelijk ondersteuning bieden. Zij kunnen met je meekijken hoe je je klachten voorlopig kunt verlichten of stabiel houden. De praktijkondersteuner of huisarts kan daarnaast meedenken over tijdelijke oplossingen of andere vormen van ondersteuning. 
  • Arene huisarts: de online huisartsenpraktijk Arene ook een POH-GGZ die Oekraïens is waar mensen terecht kunnen voor laagdrempelige gesprekken.
  • PsyGlobal: via PsyGlobal kan er een Oekraïense professional op locatie worden ingehuurd. Diegene kan gesprekken voeren met Oekraïense ontheemden binnen de gemeente of regio voor tijdelijke ondersteuning. 
  • Empatia: via Empatia kan er een Oekraïense psycholoog ingehuurd worden voor op.
  • Tell me: een online platform waar Oekraïners met psychologen kunnen praten in de eigen taal. Gratis één consult van 30-60 minuten met een Oekraïense psycholoog.
  • Therapy Route: gratis online gesprekken met therapeuten, speciaal voor ontheemden uit Oekraïne in de eigen taal.
  • Unicef Support Groep voor Oekraïense tieners zijn er groepsbijeenkomsten via ZOOM ondersteund door een psycholoog. Ook is er de optie voor individuele counseling sessies.
  • Check gesprekken in de opvang: Deze laagdrempelige check gesprekken bieden een veilige ruimte om zorgen te uiten, gevoelens te normaliseren en problemen vroegtijdig te signaleren, waardoor stress, eenzaamheid en psychische klachten verminderd kunnen worden. Het opbouwen van vertrouwen en het gevoel gehoord te worden draagt bovendien bij aan veerkracht en welzijn.
  •  
Laagdrempelige psychosociale ondersteuning

Laagdrempelige psychosociale ondersteuning biedt praktische tools en begeleiding die gericht zijn op het versterken van veerkracht, het omgaan met trauma’s en het bevorderen van welzijn. Dit kan variëren van trainingen en coaching tot het vinden van sociale verbindingen en het opbouwen van een ondersteunend netwerk. Deze vormen van ondersteuning kunnen helpen om psychische klachten tijdelijk te verlichten en om beter om te gaan met de uitdagingen van de wachttijd.

  • Trainingen: Er zijn verschillende trainingen die gericht zijn op psycho-educatie, het vergroten van de veerkracht en het verminderen van psychische klachten. Voor een overzicht van de trainingen zie onze pagina met trainingen of neem contact op met de helpdesk via: 088 662 5816. 
  • Trauma care company: biedt geen behandeling, maar begeleiding en coaching voor mensen die de impact van trauma willen verminderen en hun veerkracht willen versterken. Traumasensitieve begeleiding richt zich op het herkennen van trauma reacties en biedt handvatten om hiermee om te gaan.
  • Welzijn op recept: verbinding en ondersteuning van een welzijnscoach of het sociaal domein, zoals Sociaal Werk Meierijstad die dit aanbiedt in de eigen regio.
  • Uitblinkers: Hulpverlening op maat. Ze kijken samen naar wat er nodig is en helpen bij het doorkomen van de wachttijd tot behandeling. 
  • eHealth-modules: Evie via een verwijzing van de huisarts of POH. Meerdere GGZ organisaties bieden eigen E-health modules aan. GGZ Noord Holland Noord heeft gratis E-health modules die gratis voor iedereen beschikbaar zijn. De modules zijn in het Nederlands.
  • Wachtverzachter: je wordt gekoppeld aan een ervaringsdeskundige die jouw situatie (h)erkent. Diegene zal regelmatig bellen en daarnaast uitgenodigen om letterlijk en figuurlijk in beweging te komen. In het Nederlands.
  • Net in Nederland Oekraïne: is een speciale pagina voor de Oekraïense ontheemden in Nederland. Op deze pagina komen onderwerpen aan bod over de Nederlandse cultuur, geschiedenis, maatschappij en gewoonten.
  • My life journey book: In dit boek kunnen kinderen hun ervaringen van de reis opschrijven, maar ook hun herinneringen aan Oekraïne en hun dromen voor de toekomst. Het Mylifejourneybook helpt kinderen hun veerkracht te versterken door hen bewust te maken van hun eigen kracht en steunbronnen. Geschikt voor kinderen, tieners en (jong)volwassenen. Er is ook een speciale versie voor ouders beschikbaar.
  •  
Zelfhulp

Zelfhulp biedt de mogelijkheid om zelfstandig aan de slag te gaan met het verbeteren van mentale gezondheid en het omgaan met stress. Er zijn verschillende apps en online programma’s beschikbaar die praktische tools bieden, van meditatie en ademhalingsoefeningen tot psycho-educatie en tips voor het omgaan met trauma’s of angst. Deze hulpmiddelen zijn laagdrempelig en kunnen in de eigen tijd worden gebruikt, waardoor ze een waardevolle ondersteuning bieden tijdens de wachttijd naar verdere behandeling.

  • WHO doing what matters in times of stress: een zelfhulptool met adviezen en tips over het omgaan met stress. Het bevat simpele oefeningen van een paar minuten om beter te leren omgaan met stress. Het is beschikbaar in het Oekraïens en gratis te gebruiken. Voor aanmelding is alleen een e-mailadres nodig.
  • My Mental Health Guide: psycho-educatie en zelfhulp bij psychische klachten. De informatie is in het Engels en Oekraïens. 
  • Pharos: een gids in het Oekraïens voor als je slecht slaapt met tips voor hoe je hiermee om kan gaan. 
  • PTSD Help: een gratis app die helpt voor iedereen die getroffen is door trauma, en specifiek mensen die te maken hebben met de nasleep van oorlog, bij het omgaan met een posttraumatische stressstoornis (PTSS). Download de app in de App Store of Play Store.
  • Mijn I-help: de cursus ‘How Are You’ van Mijn iHelp is een online zelfhulpprogramma met oefeningen, opdrachten en uitleg die helpen bij het versterken van mentale veerkracht en het omgaan met stress en emoties. De cursus is gratis en in het Engels. Er is een optie om de cursus te volgen met online begeleiding.
  • Svitlo: de Svitlo-app biedt begeleide meditaties, ademhalingsoefeningen en praktische tips om stress en emoties beter te regelen. De app is in het Oekraïens. 
  • How are you?: Website in het Oekraïens met informatie, online oefeningen, praktische tips en hulpmiddelen die helpen bij het versterken van mentale gezondheid en het omgaan met stress in het dagelijks leven.
  • Tysha app: App met meditatieoefeningen die helpt bij het omgaan met stress, slaapproblemen vermindert en ondersteunt bij het aanleren van gezonde gewoonten.
  •  
  •  
Opvangmedewerkers en naasten

Opvangmedewerkers en naasten spelen een belangrijke rol in het ondersteunen van ontheemden die wachten op hulp. Er zijn verschillende hulpmiddelen en trainingen beschikbaar die helpen bij het herkennen van klachten, het omgaan met stressvolle situaties en het bieden van passende steun. Deze middelen zijn bedoeld om medewerkers te ondersteunen in hun werk en om familie, vrienden en andere betrokkenen handvatten te geven om er te zijn voor iemand tijdens de wachttijd. Het bieden van een luisterend oor en het geven van erkenning kan in deze wachtperiode helpen om te voorkomen dat klachten verergeren. Het is geen vervanging van een behandeling, maar het biedt wel weer ruimte en kan de situatie dragelijker maken.

  • Empatia: zij bieden cultuursensitieve trainingen aan voor medewerkers van opvanglocaties.
  • Movisie: zij hebben een KR8! gespreksformat om toekomstgericht te werken en jongeren ondersteuning te bieden bij de overgang naar volwassenheid en zelfstandigheid.
  • Traumaloket: opvang en nazorg bij schokkende incidenten.
  • ARQ Nationaal Psychotrauma Centrum: zij bieden meerdere trainingen aan zoals omgaan met agressie, omgaan met suïcide en PSH-training.
  • Advieslijn van 113: een overleg- en advieslijn om naartoe te bellen bij vragen en advies over zelfmoordpreventie.
  • Empatia: heeft een controlelijst van symptomen die gebruikt kan worden om de ernst van de klachten van ontheemden in te schatten. Deze is zowel in het Nederlands als Oekraïens.
  • Slachtofferhulp: op deze pagina vind je voorbeelden van dingen waar slachtoffers vaak tegenaan lopen tijdens hun herstel.
  • Slachtofferhulp: op deze pagina staan tips over hoe je passend kunt reageren op wat iemand doormaakt en op deze pagina vind je tips voor gespreksvoering met een slachtoffer. 
  • War Child: ReachNow is een serie geïllustreerde verhalen over kinderen met psychosociale problemen. Zo helpt ReachNow ons in het signaleren en ondersteunen van kinderen die anders over het hoofd zouden zijn gezien.
  • Jellinek en Sinai Centrum: een e-learning over vluchtelingen met psychische klachten en middelengebruik. Je leert om middelengebruik of psychische klachten bij vluchtelingen tijdig te herkennen, hoe je daar het gesprek over aangaat en wat je daar verder mee kunt doen.
  • ARQ Nationaal Psychotrauma Centrum: een gids met adviezen voor vrijwilligers die psychosociale ondersteuning bieden aan vluchtelingen.
  • Pharos: heeft een gids met tips en adviezen voor de eerstelijn en het sociaal domein aan de hand van casuïstiek over psychosociale problematiek.
  • AUGEO Foundation: heeft informatie over het inzetten van sociale steun voor kinderen, jongeren en ouders.
  •  
LoketOekrainepsh_emoji_satisfaction_meter

Laat weten wat je van ons denkt!

Het LOOP is al in zijn derde jaar. En we hebben nog steeds genoeg te doen. Maar we nemen niet voor lief dat we bestaan of dat onze dienstverlening aansluit op jullie behoeften.

We willen ons blijven ontwikkelen en inspelen op wat er speelt. Bovendien moeten we elk jaar weer bewijzen aan onze subsidieverstrekkers dat we bestaansrecht hebben. Daarom willen we je vragen mee te doen aan ons (inmiddels) jaarlijkse waarderingsonderzoek.

Je kunt dat doen door via onderstaande vragenlijst je mening te geven over onze dienstverlening en toegevoegde waarde. Veel dank alvast!