wegwijzer GESPREKKEN MET EN TUSSEN BEWONERS

In deze wegwijzer gaan we in op de waarde van
(laagdrempelige) gesprekken met ontheemden uit Oekraïne.

Ontheemden uit Oekraïne voelen soms weerstand om het over hun behoeften, zorgen of (mentale)
problemen te hebben. Om gemakkelijker in gesprek te gaan over dergelijke onderwerpen is het van
belang eerst een vertrouwensband op te bouwen, bijvoorbeeld door regelmatige persoonlijk gesprekken.
De meeste bewoners hebben sowieso baat bij een dergelijk gesprek.

Doelen van gesprekken

Een persoonlijk gesprek kan meerdere doelen dienen: een vertrouwensband opbouwen, het hart luchten, informatie over praktische zaken geven, informatie krijgen over hoe het gaat, enzovoorts.

Gesprekken sluiten aan bij psychosociale ondersteuning omdat je via een gesprek emotionele en sociale steun kan bieden en verbindingen kunt leggen tussen bewoners onderling en tussen bewoners en professionals op de locatie (zie ook deze wegwijzer en de PSH-piramide).

Je kunt informatie verschaffen waar bewoners behoefte aan hebben en zo bevorderen dat bewoners zoveel mogelijk de controle en regie over hun eigen leven houden (zie hierover ook deze wegwijzer).

Kunt signaleren wat er speelt en of er actie ondernomen moet worden op enig vlak.

Je genereert vrij organisch input voor de periodieke peilingen (zie hierover deze wegwijzer).

Informatie uit deze gesprekken en sessies kan, mits privacy en veiligheid gewaarborgd zijn, ook weer gebruikt worden in periodieke multidisciplinaire overleggen.

Tips voor gesprekken

Probeer voor een gesprek:

  • een veilige omgeving te creëren, door bijvoorbeeld privacy te waarborgen en een informele sfeer te creëren
  • een vertrouwensband op te bouwen
  • cultureel sensitief te zijn
  • mensen in te zetten die de eigen taal spreken en/of uit de eigen gemeenschap komen (sleutelpersonen of lotgenoten)
  • niet te veel de nadruk te leggen op de emotionele lading en herbeleving

Trainingen voor gesprekken

Een vertrouwelijk gesprek voeren en doorvragen is niet gemakkelijk. Het is raadzaam dat mensen die dergelijke gesprekken voeren een training gesprekstechnieken volgen. Tijdens zo’n training leer je hoe je kunt doorvragen en eventueel hoe je ernstiger problemen kunt signaleren, met aandacht voor cultuursensitiviteit. Op de site van het LOOP en op de wegwijzer Emotionele en sociale steun staan tips daarvoor. Ook verzamelt het LOOP good practices over laagdrempelige gespreksvoering.

Heb je na het lezen van deze wegwijzer nog steeds vragen? Dan kun je het LOOP benaderen voor contactinformatie of om mee te denken over welke hulp je kunt inschakelen in een specifieke situatie. Je kunt het LOOP tijdens kantooruren bereiken via info@loketoekrainepsh.nl of 088 662 5816.

Op de hoogte blijven over psychosociale hulp in de opvang?

Het LOOP verstuurt maandelijks een nieuwsbrief met daarin belangrijke onderwerpen die spelen op het gebied van psychosociale hulpverlening (PSH). Zo lichten we elke nieuwsbrief een vraag uit die binnen is gekomen via de helpdesk en welk advies we daarin hebben gegeven. Ook delen wij regelmatig ‘good practices‘. Dit zijn succesvolle initiatieven uit de praktijk. 

Daarnaast kondigen wij belangrijk nieuws aan, zoals nieuwe webinars, werkbezoeken, nieuwe informatie en tips voor het organiseren van de opvang op alle (leef)gebieden voor ontheemden uit Oekraïne.

Volg ons op LinkedIn voor meer nieuws en nieuwe updates. 

Aanmelden nieuwsbrief