wegwijzer PRAKTISCHE HULP

ADMINISTRATIE, HUISHOUDEN, JURIDISCH ADVIES, FINANCIËLE ONDERSTEUNING

In deze wegwijzer vind je tips voor het verbeteren van de praktische hulp binnen de opvang, en
suggesties voor organisaties die daarin kunnen ondersteunen

Mensen die ontheemd zijn omdat hun land in oorlog is hebben vaak te kampen gehad met traumatische ervaringen. Die hebben een enorme impact op hun (psychisch) welzijn. De hulp die ze daarna krijgen beïnvloedt echter ook sterk dat welzijn. Hulp met administratieve zaken, huishoudelijke hulp, juridisch advies en financiële ondersteuning bepalen bijvoorbeeld sterk het psychisch welbevinden.

In de checklist Psychosociale aandachtspunten voor opvanglocaties voor Oekraïense ontheemden staan zeven items over de factor informatie. Die items en de uitleg en tips daarbij geven opties om binnen de opvang de informatievoorziening zo goed mogelijk in te richten.

Partijen die hier informatie, advies en hulp voor bieden:

Lokale welzijnsorganisaties of (sociaal) (wijk)teams: hulp op allerlei gebied.

Empatia: hotline in het Oekraïens

Nederlandse Rode Kruis: een informatielijn waar Oekraïners terecht kunnen voor praktische vragen.

RefugeeHelp: juridische ondersteuning, informatie en praktische hulp op allerlei leefgebieden, zoals bijvoorbeeld verblijfsstatus, reizen, wonen, werken, onderwijs, financiën, toeslagen, toegang tot gezondheidszorg, en ouderschapsondersteuning.

Om de behoefte aan (betere) informatievoorziening onder bewoners in kaart te brengen, zijn de Periodieke peilingen, Gesprekken, en het Multidisciplinair overleg belangrijke tools om structureel in te zetten in de opvang. 

Heb je na het lezen van deze wegwijzer nog steeds vragen? Dan kun je het LOOP benaderen voor contactinformatie of om mee te denken over welke hulp je kunt inschakelen in een specifieke situatie. Je kunt het LOOP tijdens kantooruren bereiken via info@loketoekrainepsh.nl of 088 662 5816.

Op de hoogte blijven over psychosociale hulp in de opvang?

Het LOOP verstuurt maandelijks een nieuwsbrief met daarin belangrijke onderwerpen die spelen op het gebied van psychosociale hulpverlening (PSH). Zo lichten we elke nieuwsbrief een vraag uit die binnen is gekomen via de helpdesk en welk advies we daarin hebben gegeven. Ook delen wij regelmatig ‘good practices‘. Dit zijn succesvolle initiatieven uit de praktijk. 

Daarnaast kondigen wij belangrijk nieuws aan, zoals nieuwe webinars, werkbezoeken, nieuwe informatie en tips voor het organiseren van de opvang op alle (leef)gebieden voor ontheemden uit Oekraïne.

Volg ons op LinkedIn voor meer nieuws en nieuwe updates. 

Aanmelden nieuwsbrief