Kennisevent over complexe casuïstiek

10 september 2024: vervolg kennisevent Complexe Casuïstiek

Wegens de vele aanmeldingen is het niet meer mogelijk om je voor dit event aan te melden. We kunnen je wel op een reservelijst zetten. Mocht je dit willen stuur dan een mailtje naar: info@loketoekrainepsh.nl

10 september 9.00 – 17.00 uur – congres en werksessies

Waar
Jaarbeurs Utrecht

Wat willen we bereiken?
Leren van elkaar en elkaar praktisch helpen, binnen en tussen regio’s, op het gebied van complexe casuïstiek (zie ‘Achtergrond’, onderaan).

Voor wie is het?
Iedereen die aan en in de Oekraïne-opvang werkt. Primair gemeenten en regio’s: projectleiders, locatiemanagers, zorgcoördinatoren, beleidsadviseurs, bestuurders. Maar anderen (ministeries, de VNG, GGD’en, …) zijn uiteraard ook welkom.

Wat kun je verwachten?

Presentaties en gesprekken over complexe casuïstiek, zorg voor Oekraïense ontheemden in het algemeen, manieren om het leefbaar te houden op de locatie en (vooral) het inrichten van zorgfaciliteiten en -locaties. Denk aan: ziektebeelden als PTSS, psychiatrie en verslaving; agressie, overlast en huiselijk geweld; time-outlocaties; cultuursensitiviteit; coördinatie op zorgcasussen.

Praktische workshops (deelsessies) waarin je plannen kunt (helpen) maken: gemeenten en regio’s met ervaring met dit soort vraagstukken en professionals met verstand van zorg, veiligheid en Oekraïense cultuur helpen gemeenten en regio’s bij het bedenken van oplossingen voor issues en het opstellen van concrete plannen rondom de inrichting van zorglocaties en andere zorgfaciliteiten.

Meld je aan voor het event op 10 september

van 9.00 tot 17.00 uur

ACHTERGROND

Op de gemeentelijke opvang (GO) wonen personen bij wie de psychische gezondheid kritiek is, waardoor ondersteuning en/of zorg (behandeling) op korte termijn nodig is. In (te) veel situaties is er voor hen echter niet snel genoeg de juiste zorg en begeleiding beschikbaar of weigeren zij behandeling. Hierdoor is er een groot risico op verslechtering van de gezondheid van de persoon en op onveiligheid en overlast voor zijn omgeving, gezien de specifieke situatie in de opvang.

Met vertegenwoordigers van tien gemeenten, een veiligheidsregio, de Jaarbeurs en het LOOP hebben we nagedacht over ideeën om deze complexe casuïstiek aan te pakken. Die liggen op het vlak van samenwerking en kennisdeling tussen alle betrokken instanties, coördinatie op zorgcasussen en investeren in het zorgaanbod.

Deze events zijn een invulling van die eerste categorie: samenwerking en kennisdeling.

We zien je graag op 26 juni en/of 10 september.

TOT DAN!

 

De basis op orde

Iedereen die werkt met ontheemden uit Oekraïne heeft baat bij een zekere basiskennis met betrekking tot aspecten die relevant zijn voor zorg en ondersteuning op het gebied van psychosociale hulpverlening (PSH). Daarbij is het van belang de basis van PSH goed op orde te hebben, zodat je bewoners op de opvang optimaal kunt ondersteunen. De beslisboom en checklist kunnen helpen bij het inschatten of de basis op orde is en/of er je verder actie moet ondernemen. De wegwijzers bieden informatie en tips over de juiste verwijzing bij gesignaleerde psychische klachten.

BESLISBOOM PSH

Hiermee kunnen locatiemanagers en opvangmedewerkers de opvang op orde krijgen en houden en de juiste keuzes maken in PSH-aanbod.

 

CHECKLIST OPVANGLOCATIE

Met de checklist kun je inschatten in hoeverre er op de opvanglocatie voldoende psychosociale hulp is geregeld. Ter ondersteuning van ontheemden.

 

PSYCHOSOCIALE INTERVENTIES

Er zijn verschillende psychosociale trainingen beschikbaar voor zowel opvangmedewerkers als ontheemde kinderen en volwassenen.

 

Heb je vragen over het webinar of wil je de nieuwsbrief ontvangen? Je kunt ons mailen op info@loketoekrainepsh.nl of bellen naar 088 662 5816

Meld je aan voor de volgende webinar. Laat deze hier dan achter. 

Jouw mening telt nu meer dan ooit.

Heb je weinig tijd? Zou je dan deze vraag willen beantwoorden?
Zou het erg zijn als het LOOP volgens jaar niet meer zou bestaan?

Heb je een paar minuten tijd?
Zou je dan een korte vragenlijst willen invullen? Voor ons zijn die paar minuten onbetaalbaar.